Τετάρτη, 27 Οκτωβρίου 2010

H ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΤΙΣ ΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΕΥΦΥΪΑΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ



Η μουσική δημιουργεί τις βάσεις για την ανάπτυξη της ευφυϊας των παιδιών, του Θεμιστοκλή Μακαντάση
29/07/2010 - 19:27
H  ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΤΙΣ ΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΕΥΦΥΪΑΣ  ΤΩΝ  ΠΑΙΔΙΩΝ

    Η μύηση στον πολυδιάστατο και απέραντο χώρο της μουσικής αποτελεί αναμφίβολα ένδειξη πνευματικής καλλιέργειας και η κατάκτηση της μουσικής γνώσης, στα διάφορα είδη της, είναι εργαλείο πολύτιμο για την πρόσληψη και ερμηνεία του κόσμου.
   Αυτή  η αντίληψη για τη σημασία της μουσικής, ως επιστήμης και τέχνης, επιβεβαιώνεται τόσο από τις εξέχουσες ανά τις εποχές προσωπικότητες του χώρου, των οποίων η μουσική ιδιοφυΐα αποτελούσε μέρος ενός  χαρισματικού χαρακτήρα, όσο και από τις σύγχρονες επιστήμες της παιδαγωγικής ψυχολογίας και μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς.
   Τεκμηριωμένες λοιπόν έρευνες των τελευταίων χρόνων, με αντικείμενο την επίδραση της μουσικής εκπαίδευσης σε παιδιά και νεαρής ηλικίας άτομα, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η γνώση μουσικής και ενός ή περισσοτέρων οργάνων συντελούν καθοριστικά στη  διανοητική ωρίμαση και ανοίγουν διαύλους στο ανθρώπινο πνεύμα να προχωρήσει και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα.
   Συγκεκριμένα, μαθητές που στα σχολεία τους  παρέχεται μουσική παιδεία εμφανίζουν αυξημένες δυνατότητες χειρισμού της γλώσσας: η ομιλία τους εξελίσσεται ομαλά (είναι χαρακτηριστικό ότι η μουσική και ο ρυθμικός λόγος –τραγούδι αποτελούν μέσο θεραπείας από τους λογοθεραπευτές) . έχουν ευχέρεια στην ανάγνωση.  προσλαμβάνουν και κατανοούν ανετότερα τις ξένες γλώσσες, των οποίων η εκμάθηση θεωρείται πλέον από τους βασικούς στόχους του Νέου ΣχολείουΠαιδιά που διδάσκονται μουσική από την προσχολική ηλικία αποδεικνύονται καλύτεροι μαθητές των ξένων γλωσσών.
   Μέσα σε αυτά τα πλαίσια την ωφελιμότητας της μουσικής και της στενής συνάφειάς της  με το λόγο, αξίζει να αναφέρουμε και τα εξής: οι μουσικά πεπαιδευμένοι μαθητές αντιλαμβάνονται ευκολότερα τα νοήματα γλώσσας, ακόμη και τις πιο λεπτές σημασιολογικές διαβαθμίσεις των φράσεων, ασκημένοι καθώς είναι στην αξιοποίηση του τόνου και της χρονικότητας , ακόμη και μέσα σε θορυβώδες περιβάλλον. Παράλληλα, διαθέτουν περισσότερη και πιο δυνατή γλωσσική μνήμη σε σχέση με τους άμουσους και δεν τους είναι δύσκολο να διατηρήσουν αδιάσπαστη την προσοχή τους.
   Επιπλέον, η συστηματική και οργανωμένη εξοικείωση με τους μουσικούς ήχους, ως απόρροια της μουσικής εκπαίδευσης, επιτρέπει στον άνθρωπο να αναπτύξει και άλλες παρεμφερείς ικανότητες: να προσδώσει στην κίνησή του αρμονία και να χειρίζεται το σώμα του με την αίσθηση της εξισορρόπισης  μεταξύ νου  και ύλης.
   Καταλήγοντας, τα οφέλη της μουσικής είναι πολύπλευρα και αφορούν και σε άλλους τομείς της ανθρώπινης δράσης και συμπεριφοράς.  Για όλους αυτούς τους λόγους είναι επιβεβλημένο να αναμορφωθεί και να ενισχυθεί η μουσική παιδεία  στη χώρα μας, αποτελώντας βασικό και υποχρεωτικό μάθημα, από την τρυφερή ήδη  ηλικία του νηπιαγωγείου.  Η υλοποίηση του οράματος για το Νέο Σχολείο θα είναι ελλιπής, εάν η μουσική εκπαίδευση  δεν κατέχει σε αυτό κεντρική θέση.



                                     Ο  ΣΧΟΛΙΚΟΣ  ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ  ΜΟΥΣΙΚΗΣ

                                          ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ   ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

                                           ΜΑΚΑΝΤΑΣΗΣ    ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...