Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου 2016

Ο κύκλος του Νερού

Η προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε με μια 24ωρη μπόρα και αντάρα! Ήταν τα φετινά πρωτοβρόχια..... έστω και την 1η Νοεμβρίου...

Έτσι επιτέλους βρήκαμε αφορμή να μιλήσουμε για τη βροχή και γενικά για το νερό!

Αφού έγινε η διερεύνηση της προϋπάρχουσας γνώσης......


 .....σκεφτήκαμε τί θέλουμε να μάθουμε για τη βροχή!



Έτσι κάναμε χαρούμενη τη βροχερή ημέρα μας φτιάχνοντας ομπρελίτσες και συννεφάκια....




Τις επόμενες ημέρες ασχοληθήκαμε  με το πώς δημιουργείται η βροχή!.....

και φυσικά την ιστορία μας τη διηγήθηκε ο Σταγονούλης και ο Συννεφούλης!!



τα οποία είναι κατασκευασμένα από οικοδομικό αφρό,αυτός που διογκώνεται!



Παρακολουθήσαμε  και τη ζωή του Σταγονούλη σε βίντεο.....









Συνθέσαμε μια γιγάντια μακέτα από υφάσματα......

το βουνό και το ποτάμι που ξεχύνεται από τις πηγές του


ο παραπόταμος που προσφέρει το νεράκι του στο χωριό και τα ζώα........




Ο καταράκτης και το ποτάμι που διασχίζει το φαράγγι........



Το σκηνικό δημιουργήθηκε τμηματικά μαζί με τα παιδιά καθώς αφηγόμουν την ιστορία ενός ποταμού.....


Να κι ένα λαϊκό παραμύθι για το νερό και μια σύνδεση με την προσοχή που πρέπει να δίνουμε στο περιβάλλον.......

ΤΑ ΤΡΙΑ ΔΕΝΤΡΑ 
Μια φορά κι ένα καιρό ήταν ένας βασιλιάς και μια βασίλισσα και 
είχαν μια κόρη που την αγαπούσαν πάρα πολύ. Μετά από λίγα 
χρόνια όμως, η βασίλισσα πέθανε. Και ο βασιλιάς επειδή πήγαινε 
όλο ταξίδια και επειδή δεν ήθελε να το κορίτσ’ να μένει συνέχεια 
μόνο του, εξαναγκάστηκε να ξαναπαντρευτεί. Όταν παντρεύτηκε και 
πήρε άλλη γυναίκα, άλλη βασίλισσα, αυτήν είχε κι άλλο δικό της 
παιδί, δικιά της κόρη! Και την άλλη (την κόρη του βασιλιά δηλαδή), 
δεν την αγαπούσε και σκεφτόταν κάθε μέρα πως και πώς να την 
κάνουν κακό, να την κάνουν ζημιά. Μια μέρα, λοιπόν , τη λέει η 
μητριά της: 
«να πάρεις το σταμνί και να πας να πάρεις νερό». 
Είχαν μια βρύση έξω απ’ το χωριό και πήγαιναν κι έπαιρναν νερό. 
Τι να κάν’ το κορίτσ’ , πηγαίν’ να πάρει νερό. Στο δρόμο που γύριζε 
για το σπίτι, συνάντησε ένα δέντρο το οποίο μιλούσε. Το δέντρο 
αυτό που ήταν μηλιά της λέει: 
«ρίξε μου κορίτσι μου λίγο νερό»! 
«Μπράβο» λέει η κοπέλα «να σε ρίξω»! 
«Να γίνεις κόκκινην κόκκινην κι αφράτην σαν τα μήλα μ’»! 
Πηγαίν’ πιο κάτω η κοπέλα, και βρήκε μια ελιά. 
«Ρίξε με κορίτσι μου κορίτσι μ λίγο νερό» 
«Μπράβο» λέει η κοπέλα «να σε ρίξω»! 
«Να φκιάκς (= φτιάξεις ) μαύρα μαλλιά, μαύρα μάτια και μαύρα 
φρύδια σαν τις ελιές μου» 
Πηγαίνει πιο κάτω, βρήκε άλλο δέντρο, μια λεύκα, που είναι ψηλή! 
«Θα με ρίξεις κι έμενα λίγο νερό»; Της λέει η λεύκα. 
«Μπράβο» λέει «να σε ρίξω»! 
«Να γίνεις ψηλή, ψηλή και λεπτή σαν εμένα»! 
Παίρν το σταμνί το κορίτσι, πάει ξαναγεμίζ και πήγε στο σπίτι 
της. Η μάνα της, η κακιά η μητριά της και η αδερφή της, τι να δουν; 
Είδαν μια κοπέλα πεντάμορφη! Μαύρα μαλλιά, κόκκινα μάγουλα, 
αφράτην, άσπρην, πολύ ωραία! 
«Τι έκανες»; Τη ρωτάνε. 
«Τίποτα» λέει η κοπέλα «συνάντησα τρία δέντρα και με μιλούσαν»! 
Λέει η βασίλισσα την κόρη της «εμπρός, να πας να πάρεις το σταμνί 
και να πας να πάρεις κι εσύ νερό»! 
Παίρν’ κι αυτή το σταμνί, πηγαίν’ το γεμίζ’ νερό, και στο δρόμο που 
πήγαινε για το σπίτι συνάντησε τη μηλιά. 
«Ρίξε με κορίτσι μ’ κι εμένα λίγο νερό» της λέει η μηλιά. 
«Δεν το πήρα για σένα το νερό» 
«Να κοκκινίσεις καινά σουφρώσεις» λέει «σαν τα μήλα μ»! 
Πηγαίν’ πιο πέρα, βρήκε την ελιά. 
«Ρίξε με κορίτσι μου λίγο νερό»! 
«Δεν το πήρα εγώ για σένα το νερό» λέει «εγώ το πήρα για την μάνα 
μου»! 
«Να μαυρίσεις να μαυρίσεις σαν τις ελιές μου»! 
Πηγαίν’ πιο πέρα βρήκε τη λεύκα. 
«Θα με ρίξεις» λέει «κι εμένα λίγο νερό»; 
«Όχι» λέει «δεν σε ρίχνω! Δεν το χω για σένα το νερό»! 
«Να γίνεις ψηλή, ψηλή κι αδύνατη σαν εμένα»! 
Γυρίζει η κοπέλα στο σπίτι, τι να δει η μάνα της; Ψηλή, 
σουφρωμένην, μαύρην! Αλλαγμένην πολύ! Έσκασε απ το κακό της! 
Τι να κάνουν; Πώς να την ξεφορτωθούν την όμορφη την κοπέλα; Σκεφτόταν μέρα-νύχτα τι να την κάνουν. Κι αποφάσισαν, λοιπόν, μια 
μέρα να πάνε βόλτα σ ένα βουνό. Η κακιά η μητριά είχε φτιάξει, 
όμως, κουλούρες αλμυρές για να δώσει στη κόρη να φάει. Πάνε, 
λοιπόν, στο βουνό, κάθονται σ ένα λοφάκι και δίνει η κακιά η 
μητριά στην (καλή) κόρη να φάει. Μόλις έφαγε, η κοπέλα δίψασε 
και θέλησε να πιει νερό. Κάτ’ χαμηλά ήταν ένας ποταμός που 
περνούσε. 
«Αμάν» λέει η κοπέλα «διψάω»! 
«Σκύψε να πιεις νερό» της λένε οι δυο κακίες γυναίκες! 
Σκύβει το κορίτσ να πιει νερό, τη σπρώχνουν μια με το πόδ και 
πέφτ μέσα στο ποτάμ! Φεύγουν αυτές αμέσως ,πάνε στο σπίτ και 
είπαν στο βασιλιά ότι χάθκε (-χάθηκε) το κορίτσ. Εκεί που έπεσε το 
κορίτσι, όμως, στον ποταμό και φώναζε «βοήθεια ,βοήθεια», 
περνούσε ένας ψαράς, ένας παππούς. Την πήρε στο σπίτι του, την 
έδωσε ρούχα να αλλάξει και την είχε σαν παιδί του! 
Μια μέρα περνούσε ένας βασιλιάς ,από άλλη χώρα, με το άλογο του, 
και είδε την κοπέλα. Πηγαίν , φωνάζει τον παππού, και του λέει: 
«τίνος είναι αυτό το κορίτσ; Είναι δικό σου το κορίτσ; Γιατί εγώ θα 
το πάρω»! 
«Μα εγώ το βρήκα το κορίτσ αυτού...» 
«είναι τόσο όμορφην» λέει ο βασιλιάς «που εμένα μ άρεσε και θα 
την πάρω»! 
Και την παντρεύτηκε ο βασιλιάς, και η αδερφή της με τη μάνα της 
έχουν σκάσει από το κακό τους!!!! 


Να  και μια εργασία που κάναμε.......

Και άλλο ένα φύλλο εργασίας ελεύθερο όπου τα παιδιά έπρεπε να ακολουθήσουν τις προφορικές οδηγίες που τους έδινα!




Επίσης τα παιδιά με τη σειρά τους εξήγησαν με το δικό τους τρόπο τον κύκλο του νερού ερμηνεύοντας τον πίνακα αναφοράς.....






Φτιάξαμε και σύνθετες λέξεις με το ΝΕΡΟ-......

όπως.. νερόμυλος, νεροκολοκύθα, νερόφιδο, νεροσφυρίχτρα, νερόλακος.....

Σε όλες τις λέξεις τα παιδιά παρατήρησαν ποιά είναι τα σταθερά γράμματα -ΝΕΡΟ- και πρότεινα στα παιδιά να φτιάξουν τη δική τους σύνθετη λέξη ,ακόμα και αν είναι φανταστική, και να ακολουθήσουν τον τρόπο σύνθεσης που ακολουθήσαμε και πρίν στην ομαδική δραστηριότητα..


Δηλαδή, ζωγραφίζουν τη σταγόνα (νερό) , προσθέτουν το σύμβολο + που εξηγούμε την έννοια του "ΚΑΙ", προσθέτουν και το σύμβολο του = και έπειτα γράφουν τη σύνθετη λέξη τους όπως μπορούν  ξεκινώντας όμως με τα γράμματα τα σταθερα..."ΝΕΡΟ..."

Έτσι προέκυψαν λέξεις όπως... νερομπανάνα, νεροχελώνα, νεροσκούληκο, νερόμηλο (ναι ναι με μήλο), νεροσύννεφο κτλ.....



# ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ#



Τέλος μιλήσαμε για τη σημασία του νερού στη ζωή μας, και  καταγράψαμε πώς καταστρέφουμε τα νερά της φύσης, και φυσικά τρόπους προστασίας του νερού!

Έτσι δημιουργήσαμε μια αφίσα προστασίας του νερού και γλιναμε οι σούπερ προστάτες του!!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...